Pages

Sunday, September 24, 2017

Matlamat

Bismillahirrahmanirrahim

Kali ni aku nak kongsikan sedikit tentang matlamat hidup kita sebagai seorang muslim. Kebanyakan kita tahu bahawa kita manusia dan jin serta semua mahkluk dicipta bukan kerana bertujuan sia-sia namun untuk beribadat kepada Allah semata-mata seperti yang difirmankan oleh Allah dalam kitab yang suci yakni Al-Quran pada surah Az-Zariat ayat ke 56 yang bermaksud 'Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku'.

Oleh itu kita hendaklah merancang dengan bersungguh-sungguh agar kita termasuk golongan yang beribadah padaNya. Kata cerdik pandai perancangan yang buruk dapat mengalahkan perkara baik yang tiada perancangan dan kata cerdik pandai juga jika anda tidak merancang anda sedang merancang untuk gagal.

Dulu aku pernah kongsi tentang bagaimana mengurus masa untuk aktiviti sehari. Mungkin perkongsian kali ini adalah sambungannya. Boleh cuba baca kat link ni jika belum baca http://mohdzahidzakaria.blogspot.my/2011/09/13-ibadat-13bekerja-13mencari-ilmu-imam.html

Kita harus merancang jangka masa pendek dan jangka masa panjang untuk 4 perkara ini:

1. Kerohanian (Jaga hubungan khusus pada Allah)
2. Ilmu (Jaga akal)
3. Jasmani dan mental (Jaga kesihatan dan ketahanan diri)
4. Muamalah (Jaga hubungan sesama makhluk)

3 perkara awal dapat dikawal oleh kita sendiri manakala perkara 4 tidak dapat dikawal kerana melibatkan orang lain dan alam sekeliling kita. Aku menganggap bahawa perkara yang dapat dikawal lebih mudah dilakuukan berbanding dengan perkara yang kita sukar mengawalnya. Jadi kita boleh fokus dahulu 3 perkara ini terutama sekali ketika kita mahu berubah kepada yang lebih baik.

Huraian dan contoh aktiviti

1. Kerohanian (Jaga hubungan khusus pada Allah)

* Cari ibadah khusus untuk kita sentiasa mendekatkan diri pada Allah

SOLAT
- Tahajud
- Taubat
- Hajat
- Dhuha
- Rawatib (Sebelum dan selepas solat fardu)
- Witir
- Jemaah di masjid 5 waktu

Ma'thurat pagi dan petang
Baca Al-Quran 1 Juz sehari
Zikir Tasbih 33x Tahmid 33x Takbir 33x dan la haulawala kuwataillah billah 1x selepas setiap solat fardu
Istighfar 100x sehari
Doa2 harian seperti doa bangun dan sebelum tidur, pakai pakaian, masuk dan keluar tandas, keluar dan masuk rumah dll..

2. Ilmu (Jaga akal)

* Setiap muslim wajib menuntut ilmu selagi mereka hidup. Sumber ilmu tidak lain tidak bukan adalah daripada Al-Quran dan As-Sunnah kerana 2 perkara ini dijamin oleh Allah tidak akan sesat jika kita berpegang teguh padanya. Masalahnya kita kadang2 tidak mampu untuk memahami isi kandungan kedua sumber ini bukan kerana kelemahan Al-Quran dan Hadis tetapi kelemahan akal kita untuk menafsirkan dan cara memahami. Jadi kita perlukan orang lain yang lebih faham dan faqih untuk dijadikan rujukan kita bagi memahami Al-Quran dan sunnah ini. Ilmu itu dua iaitu Syar'iyyah dan Tsaqafiyyah. Ulama telah membahagikan ilmu syar'iyyah ini kepada 3 iaitu Tauhid (Aqidah yang benar), Feqah (Seperti undang2/ tatatertib suatu ibadah) dan Akhlak/Tasawwuf (Penjagaan hati hanya kerana Allah). Contoh ilmu tsaqafiyyah ini pula ialah seperti sejarah, matematik, bahasa, sains, pengurusan, kemahiran, geografi dan lain2.

Amal ibadah tergantung pada sejauh mana ilmu seseorang itu, Justeru penjagaan akal ini sangat penting untuk memelihara ibadah kita agar apa yang kita lakukan adalah benar disisi Allah bukan andaian kita sahaja. Ilmu yang benar menghasilkan ibadah yang benar. Ilmu Allah sangat luas dan mustahil kita mampu menguasai kesemua ilmu namun kita harus mengumpulnya sebanyak yang kita mampu,

3. Jasmani dan mental (Jaga kesihatan dan ketahanan diri)

* Jasmani dan mental juga perlu diambil perhatian. Setiap muslim wajib memelihara kesihatannya, memiliki tubuh badan yang kuat dan sentiasa bertenaga serta sentiasa fit untuk melakukan segala aktiviti yang dituntut oleh Islam bukan lesu dan lemah. Aktiviti yang boleh dilakukan adalah seperti menjaga diet pemakanan, sentiasa berjoging dan buat aktiviti di gym. Jaga kesihatan mata telinga tangan dan semua anggota badan kita supaya dapat digunakan di jalan Allah dengan baik. Contohnya sentiasa gosok gigi untuk menjaga gigi dan jaga kebersihan anggota kita yang lain. Kelebihannya nanti kita boleh gunakan kekuatan kita sepeti mengangkat barang yang berat, memanah, menunggang kuda, mempertahankan diri daripada musuh jika perlu, musafir jarak jauh tanpa keletihan, dan boleh buat kerja yang sibuk tetap boleh dilaksanakan dengan baik jika jasmani kita kuat dan sentiasa bertenaga. Mental kita juga harus berlatih agar sentiasa positif dalam mengharungi cabaran fizikal yang kita hadapi.

4, Muamalah (Jaga hubungan sesama makhluk)

* Muamalah ini perkara yang mana melibatkan orang lain atau perkara disekeliling kita. Jadi banyaklah ragamnya dan kita sukar untuk mengawal ragam mereka tidak seperti 3 perkara sebelum ni hanya mengawal disiplin kita sahaja dan tidak melibatkan orang lain.Boleh juga kita katakan muamalah ini adalah penyempurna bagi 3 perkara yang sebelum ini kerana tanpa muamalah dengan orang lain pasti akan ada kekurangan yang timbul. Nak tak nak kita harus bermuamalah dengan orang lain juga.

- Sosial (kekeluargaan, kemasyarakatan, kebajikan, kepimpinan, kenegaraan, jaga hak haiwan dan hak tumbuhan)
- Ekonomi (Penjanaan harta Umat Islam)
- Dakwah (pada orang islam, belum islam, dan Jihad fi sabilillah) - Matlamat yang paling tinggi-



Jadi, keempat2 perkara yang telah dirangkumkan dan disimpulkan adalah matlamat kita di dunia ini (beribadah kepada Allah). Moga2 rumusan yang dibicarakan ini dapat membuka lagi minda kita supaya dapat lebih melangkah jauh dalam beribadah kepada Allah. Kehidupan kita di dunia ini adalah ibarat musafir ke akhirat, maka rancanglah dengan betul supaya sampai ke destinasi yang betul (Syurga) bukan yang sebaliknya (Neraka).

Apa yang penting adalah kita sentiasa beristiqamah dengan apa yang sedang kita lakukan. Walaupun perjalanan masih jauh lagi namun kita tidak berhenti di pertengahan jalan. Tetap berjalan dan perbaiki lubang2 yang ada supaya ia tetap teguh. Mulalah merancang untuk jangka masa pendek dan panjang yang anda rasa sesuai dengan diri anda. Jangan paksa diri, tapi buat perkara yang mampu dan sentiasa istiqamah dan menambah baik amalan kita.

Moga kita dirahmati Allah selalu.

Terima Kasih membaca..

No comments:

Post a Comment