Pages

Thursday, June 30, 2011

Malang tidak pernah berbau..

Durian!!

Durian durian!! Nah, hari ni first time jual durian. Maklumlah musim buah tu sekarang ni. Terima kasih pada abang Lan sebab susah-susah amik durian dari Lenggong dan hantar ke Ipoh malam semalam. 19 biji buah semuanya dan semua habis dijual dalam masa 3 jam sahaja!! Alhamdulillah setakat hari ni takde masalah yang berlaku. Esok jual lagi dan tak sabar-sabar nak tunggu macamne hasilnya.
Gambar hiasan, haha

Hari ni jugak berlakunya peristwa malang sebab terjatuh daripada motosikal AHA910. Nak kata laju tak jugak, mungkin boleh salahkan jalan yang dipenuhi tanah kot sebab bila brek je kat simpang nak ke kanan tiba-tiba motosikal tergelincir. Mamat yang ternampak tadi pon nampak risau jugak. Nasib baik cedera ringan aje dan moto mungkin alignment tayar belah depan terlari sikit. Asalkan semuanya okey. Terkejut gak sebab ni first time kot jatuh moto. huhu..

Safiq Rahim (kiri)

Malaysia mengatasi Taiwan 2-1 dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia 2014 pusingan ke-2 di stadium Bukit Jalil malam tadi. Lebih kurang 30 ribu penonton membanjiri stadium dan jumlah penonton jarang seramai ini. Jaringan Malaysia dijaringkan oleh Safiq Rahim dan Aidil Zafuan. Tahniah Malaysia!!

Em, cuba teka mana satu Aidil ni??

Wednesday, June 29, 2011

Hanya UntukMu

Kuliah Maghrib yang biasa disampaikan di masjid Sultan Azlan Shah, Ipoh tidak jemu-jemu diberikan walau jemaahnya kadang-kadang terasa agaknya kejemuan itu. Tajuk hari ni ialah ikhlas. Tidak pasti nama penceramahnya tapi penyampaiannya bagus. 

Beliau membuka majlis dengan berzikir kepada Allah seterusnya menyampaikan kata-kata peransang kepada pendengar mengatakan hidayah itu milik Allah. Janganlah mudah terus menilai seseorang itu buruk dan akan terus buruk akhlaknya kerana Allah mudah memberi hidayah kepda siapa yang Dia kehendaki. Contoh yang boleh kita lihat ialah daripada sahabat nabi Umar Al-Khattab yang menjadi antara penentang Islam yang paling keras namun setelah diberi hidayah dialah pembela Islam yang tegas pada musuhnya. 

seterusnya beliau masuk pada isinya. Allah menerima suatu amal seorang hamba itu dengan niat ikhlas kerana Allah semata-mata. Janganlah kita sebagai hambaNya beramal kerana mahu memuaskan hati seseorang untuk kepuasan hati. Orang yang begini akan disindir oleh Allah di akhirat nanti.

Maka segeralah bertaubat pada Allah kerana beramal niat bukan kerana Allah adalah sesuatu perbuatan syirik kecil boleh juga menjadi syirik besar. Sesungguhnya Allah menerima taubat hambaNya yang ingin bertaubat.

Binasalah seseorang diberi oleh Allah tiga jenis :
1. diberi ilmu tetapi tidak diamalkan
2. dikelilingi oleh orang-orang yang soleh tetapi tidak dapat mencontohi mereka.
3. diberi jalan untuk taat kepada Allah tetapi tidak ikhlas.

Ketika beribadat hendaklah ia membuang riak kerana riak itu sesuatu kerja yang mensyirikkan Allah. Jika riak itu datang ketika sedang beribadat terutamanya ibadat fardu ia tidak perlu membatalkan malah perlu diteruskan ibadatnya disertakan beristighfar setelah itu. Sesungguhnya barang siapa yang beristighfar setelah itu maka Allah akan memberi taufik kepadanya untuk sentiasa ikhlas suatu hari kelak.

Bila mati orang yang riak didunia ini, maka akan sunyilah dunia.

Membuat ibadat sebab hanya mahu riak semata-mata, jika tidak kerana riak dia tidak mahu beribadat. Ini adalah tanda orang munafik. Berjaga-jagalah anda.Menjadi imam hanya untu menunjuk-nunjuk kemerduan suara bacaan al-qurannya seperti solat maghrib, apabila solat zohor tidak mahu manjadi imam kerana tidak perlu dinyaringkan bacaan.

Melakukan ibadat kalau ramai orang sahaja berbanding dibuat bersendirian. Ia tidak mendapat pahala Ikhlas. Contohnya menunaikan solat sunat sebelum atau selepas solat fardu hanya kerana mahu menunjuk-nunjuk pada jemaah lain, jika di rumah yang tiada orang nampak maka dia tidak melakukannya.

Monday, June 27, 2011

Cuba Istiqamah..


Rutin setiap bulan, Kutip Duit!! 

Kutipan duit Majalah Solusi kali ni agak merudum, haish macamne nak bayar kat kak Chahaya kalau terus macam ni.. 

Tak pe, lepas ni kene usaha lebih sikit Zahid, Caiyok2!!

Semata-mata kerana ALLAH dan RasulNYA