Pages

Wednesday, January 16, 2013

Gitar....

Pengalaman Main Gitar

Pertama kali petik gitar masa umur 19. Sebelum tu takut-takut je nak petik gitar sebab tak tahu main. Kalau main mesti tak sedap. Lepas tu terfikir plak masa dulu-dulu ramai yang kata gitar haram. Jadi bertambah-tambah lah jauh dari gitar. Bila pegang tali dia memang keras dan sakit. Tak sampai setengah jam main mesti rasa lebam kat jari-jari ni. Aku main gitar petik pakai tangan kanan dan sebelah kiri plak tekan kord tali. Yang selalu sakit belah kiri lah sebab tekan tali lama. Tangan kanan streaming. Mula-mula memang lah 'excited' nak blajar semua kord mcm kord 'A' blah mana kord 'B' blah mana. Nak main gitar ni asasnya kene ingat kord A, B, C, D, E, F, G. Lepas huruf tu dah takde. Hah, nampak tak banyak kan? Tapi sebenarnya ada banyak simbol yang ditambah kat huruf2 tu tadi mcm Em, F#m, B#m dan lain-lain. Lama jugak nak ingat kedudukan kord tu. Kord yang mula-mula belajar dan berlatih 4 kord je. Kord G, D, C, dgn A. Dulu main ulang-ulang tu je sbb paling senang nak main. Sekarang dah boleh main kord2 yang lain. Dia ada 3 jenis gitaris, bass, solo, rythm. Yang aku slalu main ni rythm. Main streaming je. Solo plak main petik satu-satu tali. Susah sikit. Bass main satu atau dua tali je. Tak best sgt.

Gitar

Gitar ni abang aku bagi. Dia kate gitar ni legend sebab dah tak de orang guna siap buat astray lagi. Lepas tu dia amik pasang tali. Lepas dia beli gitar yang lagi besar dia bagi kat aku. Mcm tu lah lebih kurang cerita aku dapat gitar ni. Dapatlah aku main tiap-tiap hari.Terima kasih lah.. hehe..

stiker No Problem- bagi semangat skit nak main

Bahagian depan gitar

Belakang gitar ada stiker jata Negeri Perak

Bag Gitar


Hobi Main Gitar

Gitar selalu sandar tepi dinding. Kalau bosan-bosan tu amik gitar main lagu. Lagu tiap hari sama je. Kalau rajin sikit bukak laptop carik kord gitar. Carik kord yang senang nak main je. Lepas tu main gitar ngadap laptop. Kadang-kadang main satu lagu je untuk setengah jam atau satu jam. Kalau rajin skit main semua lagu yang aku tahu, Dah dekat 3 tahun main gitar tapi 6 buah lagu je yang melekat. haha..

Nas Tentang Main Gitar

Assalamualaikum,

Saya sudah lama berniat untuk belajar bermain gitar untuk hiburan diri saya sendiri apabila saya memerlukannya (sekadar untuk menghiburkan hati dan tidak keterlaluan).
Tapi niat saya terbatas kerana saya pernah dengar bahawa hukum bermain alat muzik bertali adalah haram.
Saya ingin mendengar penjelasan Ustaz sendiri mengenai hal ini dan bolehkah ustaz membawa dalil yang kuat untuk hal ini. Terima kasih ustaz...

Waalaikumusssalam,

Tidak ada sebarang nas yang menyebut tentang gitar dengan jelas didalam hadith-hadith soheh. Kerana itulah berlaku khilaf dikalangan ulamak2 tentang hukum bermain gitar ini.

Ada yang mengharamkannya sama sekali samada menyebabkan lalai atau pun tidak.

Ada yang mengharuskannya dengan alasan tidak memberi sebarang kemudaratan.

Pendapat setengah ulamak pula mengharuskan bermain dengan syarat :

1. Untuk sekadar hiburan sendiri sahaja.

2. Tidak bercampur dengan perkara2 yang haram seperti dadah, perempuan atau seumpamanya.

3. Tidak dijadikan sebagai sumber pendapatan.

4. Tidak lalai daripada kewajipan dan tidak menyebabkan orang lain jadi lalai.

Jika saudara ingin bermain juga maka pendapat terakhir ini adalah elok untuk di ikuti. Janganlah sampai tak hadir ke surau dan masjid untuk belajar agama disebabkan oleh permainan. Hiburan diharuskan oleh Islam hanyalah untuk menghilangkan rasa jemu atau bosan bukannya dijadikan perkara penting dalam kehidupan.

Jika hanya berhibur tapi tak pernah hadir ke masjid dan surau untuk solat dan belajar agama maka jelaslah ini adalah hiburan yang diharamkan oleh Islam.

DI JAWAB OLEH USTAZ AZHAR IDRUS

sumber: http://suraualikhlas-sgbuaya.blogspot.com/2009/11/hukum-main-gitar.html


Lagu, Kord dan Lirik yang aku pandai main..

1. Opick: Alhamdulillah




Kord Gitar serta lirik lagu:
Intro: G D C G Em D G
G D C G Em D C
G     D      G
Bersujud kepada Allah
G     D          G
Bersyukur sepanjang waktu

C       D       G        Em
Setiap nafasmu, seluruh hidupmu
Am      B    Em
Semoga diberkahi Allah
G        D      G
Bersabar taat pada Allah
G    D        G
Menjaga keikhlasannya
C      D       G         Em
Semoga dirimu, semoga langkahmu
Am     B         Em
Diiringi oleh rahmatNya
C       D       G        Em
Setiap nafasmu, seluruh hidupmu
Am      B      Em
Semoga diberkahi Allah
G        D    C      G
Alhamdulillah wasyukurilah
Em      D       G
Besyukur padamu ya Allah
G   D        C    G
Kau jadikan kami saudara
Em      D      C
Indah dalam kebersamaan
[interlude] Am G Am G Am Em D C
G     D      G
Bersujud kepada Allah
G     D          G
Bersyukur sepanjang waktu
C       D       G        Em
Setiap nafasmu, seluruh hidupmu
Am      B      Em
Semoga diberkahi Allah
C      D      G         Em
Semoga dirimu semoga langkahmu
Am     B         Em
Diiringi oleh rahmatnya
A        E    D       A
Alhamdulillah wasyukurilah
F#m      E       A
Besyukur padamu ya Allah
A    E       D    A
Kau jadikan kami saudara
F#m     E      A
Indah dalam kebersamaan
A        E    D      A
Alhamdulillah wasyukurilah
F#m      E        A
Besyukur padamu ya Allah
A    E       D    A
Kau jadikan kami saudara
F#m       E      A
Hilanglah semua perbedaan
A        E    D      A
Alhamdulillah wasyukurilah
F#m     E       D
Bersyukur padamu ya Allah
G     D      C
Bersujud kepada Allah
Em     D          G
Bersyukur sepanjang waktu



2. Opick: Rapuh

Kord Gitar serta lirik lagu:


F#m     C#m   F#m      C#m
detik waktu terus berjalan
Bm      E             A
berhias gelap dan terang
 Bm             F#m
suka dan duka tangis dan tawa
  C#              F#m  C#  D  C#
tergores bagai lukisan

F#m       C#   F#m     C#
seribu mimpi berjuta sepi
Bm           E         A
hadir bagai teman sejati
Bm          F#m
di antara lelahnya jiwa
C#              F#m
dalam resah dan air mata
  Bm          F#m
kupersembahkan kepadaMu
     C#                F#m
yang terindah dalam hidupku

           Bm             E
meski ku rapuh dalam langkah
              A        D
kadang tak setia kepadaMu
        Bm         C#
namun cinta dalam jiwa
        F#m
hanyalah padaMu

         Bm         E
  maafkanlah bila hati
            A           D
  tak sempurna mencintaiMu
         Bm            C#
  dalam dadaku harap hanya
             F#m
  diriMu yang bertahta


Interlude : Bm E A Bm C# F#m 2x
Balik ke *
Interlude : F#m E A G#m F# E

          C#m            F#
meski ku rapuh dalam langkah
              B        E
kadang tak setia kepadaMu
       C#m         D#
namun cinta dalam jiwa
        G#m
hanyalah padaMu
      C#m        F#
maafkanlah bila hati
          B           E
tak sempurna mencintaiMu
        C#m           D#
dalam dadaku harap hanya
           G#m
diriMu yang bertahta

G#m      D#   G#m      D#
detik waktu terus berlalu
C#m      D#      G#m
semua berakhir padaMu




3. Hujan: Kotak Hati


Kord Gitar serta lirik lagu:

 G                       Dm                    
tak usah kau terangkan ku tahu 

  C                       Am
potret wajahmu di setiap penjuru 

G                       Dm
curahkan deritamu padaku 

C                        Am
biarku rasa apa yang kau lalu 

            Chorus..

Am              G
   Terang terang....
C               
bersama rasa sayang
Em
ku biarkan kau terbang
Am           G
terang terang
C
sudut kecil ku isi 
Am
untuk senyuman mu lagi    

Continue as usual
          G Dm C Am -




4. Hujan: Bila Aku Sudah Tiada



Kord Gitar serta lirik lagu:

Chorus:
    G                    Bm
Bila aku sudah tiada,
      C
Simpan semua laguku,
      D
Jangan ditangis selalu
        G                       Bm
Mungkin untuk sementara
   C                                  D                    G
Bila jumpa penggantiku jangan dilupakan aku.

Em           D      C          G
Pagi itu indah seperti biasa,
Em              D       C           G
Tidur yang lena terhenti di sana,
Em         D        C                G
Mayak kuyu masih tak berdaya
Em                  D        C              G
Buka lah tingkapmu curah kan cahaya

C                         Bm
Siapa yang tersangka,
   C                           D
Bila tiba masa untuk kita pergi selamanya
C                Bm
Takkan terduga
  C                       D
Jika saat ini tuhan tentukan aku lah orangnya...

Chorus:
    G                    Bm
Bila aku sudah tiada,
      C
Simpan semua laguku,
      D
Jangan ditangis selalu
        G                       Bm
Mungkin untuk sementara
   C                                  D                    G
Bila jumpa penggantiku jangan dilupakan aku.

   Em    D       C                 G
gelak tawa tangisan yang hiba,
    Em         D       C          G
kenangan kita, masa di dunia
  Em D    C              G
alangkah indahnya jika
  Em      D       C              G
kita mampu hidup selamanya.

C                         Bm
Siapa yang tersangka,
   C                           D
Bila tiba masa untuk kita pergi selamanya
C                Bm
Takkan terduga
  C                       D
Jika saat ini tuhan tentukan aku lah orangnya...



5. May: Kau Umpama Bunga Yang Mekar Dihatiku



Kord Gitar serta lirik lagu:

intro - G Bm C D x2

Em         D            Em                 C            D     Em
Kau umpama bunga yang mekar di hatiku Ku harap kau mekarlah selama-lamanya
Em         D            Em                C             D    Em
Kau umpama bintang menyinari hidupku Ku harap kau terus bersinar

Bridge:

Bm            Em           Am         Em            Bm           C      
Ketika kau perlukan aku Sentiasa aku ada di sisi mu Ketika ku rindu padamu
  G            D
terasa cinta Semakin dalam...

Chorus:

  G       Bm             C                    D      C                  D
Sayang..Kasihku abadi cinta mu mekar di hati ini Kau dalam ingatan di sepanjang hayatku
     C                D          G
Demi teguhnya cinta selama-lamanya

Bridge:

Bm            Em           C          Em            Bm           C      
Ketika kau perlukan aku Sentiasa aku ada di sisi mu Ketika ku rindu padamu
  G            D
terasa cinta Semakin dalam...

Chorus:

 G       Bm             C                    D      C                  D
Sayang..Kasihku abadi cinta mu mekar di hati ini Kau dalam ingatan di sepanjang hayatku
     C                D          G
Demi teguhnya cinta selama-lamanya

Em         D            Em                 C            D     Em
Kau umpama bunga yang mekar di hatiku Ku harap kau mekarlah selama-lamanya
Em         D            Em                C             D    Em
Kau umpama bintang menyinari hidupku Ku harap kau terus bersinar




6. Michael Heart: We Will Not Go Down




Kord Gitar serta lirik lagu:


Intro:

Am x4

Am                          C
A blinding flash of white light
            G               Am
Lit up the sky over Gaza tonight
   Am                  C
People running for cover
                 G                     Am
Not knowing whether they’re dead or alive

Dm                                        Am
   They came with their tanks and their planes
Dm                       Am
   With ravaging fiery flames
Dm                 F
   And nothing remains
        C                       G
Just a voice rising up in the smoky haze

        F       C
We will not go down
        Am               G
In the night, without a fight
         F                            C 
You can burn up our mosques and our homes and our schools
        Am                 G
But our spirit will never die
        Am      G
We will not go down
           Am
In Gaza tonight

  Am                 C
Women and children alike
                 G                   Am
Murdered and massacred night after night
             Am                            C
While the so-called leaders of countries afar
   G                       Am
Debated on who’s wrong or right

Dm                                   Am
  But their powerless words were in vain
Dm                                   Am
  And the bombs fell down like acid rain
G                               Am
  But through the tears and the blood and the pain
         C                                  Em
You can still hear that voice through the smoky haze


        F       C
We will not go down
        Am               G
In the night, without a fight
        F                            C  
You can burn up our mosques and our homes and our schools
        Am                 G
But our spirit will never die
        Am      G
We will not go down
        Am      
In Gaza tonight

        F       C
We will not go down
        Am               G
In the night, without a fight
         F                            C 
You can burn up our mosques and our homes and our schools
         Am                 G
But our spirit will never die
        F       C
We will not go down
        Am               G
In the night, without a fight
        Am      G
We will not go down
           Am
In Gaza tonight



Sekiannnn.. Lepas ni ni ceghita pasal motor plak.. haahaa..

Semata-mata kerana ALLAH dan RasulNYA