Pages

Saturday, July 3, 2010

"Aku" sering dipersisihkan...

"Aku tinggalkan kamu 2 perkara, kamu tidak akan sesat selama mana kamu berpegang teguh pada keduanya iaitu al-quran dan sunahku"

Daripada petikan hadith ini, bolehlah kiranya kita simpulkan bahawa setiap muslim itu tidak terlepas daripada mempelajari ilmu al-quran dan hadith. Kita tahu bahawa kedua-dua elimen ini sangat penting dalam kehidupan seharian kita. Namun, seramai mana daripada kita ini mampu mengamalkan dan memperaktikkan dalam aktiviti seharian.

Kalau ditinjau dari sudut asasnya, pertama setiap orang yang bergelar muslim wajib memiliki 1 al-quran dan 1 kitab hadith (sekurang-kurangnya, hadith arbain). Ia bermaksud kedua-duanya adalah milik kita, tanpa sebarang perkongsian dengan sesiapa pun.

Keduanya, barulah menuntut segala ilmu yang terkandung dalam al-quran dan hadith daripada guru2 yang mahir. Sebelum menuntut ilmu al-quran, ilmu tajwid perlu diutamakan dahulu. Ilmu tajwid penting kerana ia adalah syarat sebelum membaca al-quran dan kita harus ingat bahawa sesetengah ulama' mengatakan al-quran mesti dibaca 2 mukasurat sehari dan perlulah istiqamah untuk hari-hari seterusnya. Jika al-quran tidak dibaca dengan bertajwid, pahalanya akan menjadi kurang kerana maksud ayat mungkin sudah lari dari maksud sebenarnya. Antum juga diingatkan bahawa ilmu al-quran dan hadith sangat banyak, contohnya ilmu tafsir quran, taranum, usul fiqh, dan lain-lain. Maka, tuntutlah ilmu tersebut sehingga ke hujung nafas terakhir antum.

Ketiga, mengamalkannya. Bahagian inilah kebanyakan orang islam kecundang. Tidak mampu melaksanakan 100 peratus suruhan dan larangan Allah. Padahal kita disuruh untuk masuk islam secara keseluruhannya. Ikutlah kemampuan, jika antum adalah pemerintah padahal tidak melaksanakan hukum Allah seperti hudud, maka laksanakanlah.

Back to quran and hadith, please... make the different from islam.. show it to universe..

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment